FEATURES

Fraai vakmanschap verjaart nooit

Het maken van de beste verven en coatings is simpelweg een deel van ons DNA, waarmee onze grondlegger Wiert Sikkens meer dan twee eeuwen geleden is begonnen.

Het toonaangevende verfbedrijf dat we nu kennen als AkzoNobel is kende een bescheiden start - maar wat niet is veranderd, is de toewijding aan ons vakmanschap, waar we trots op zijn. Het maken van de beste verf en coatings is altijd onderdeel geweest van wie we zijn als bedrijf. Onze geschiedenis is zelfs terug te voeren tot 16 april 1755, toen Wiert Willemszoon Sikkens in Groningen werd geboren.

Hoewel we weten hoe ons Sikkens-merk in de loop van de tijd in omvang en invloed is gegroeid, blijft veel van het leven van de oprichter een mysterie. We hebben maar weinig informatie uit die tijd. Maar wat we wel weten, is dat zijn nalatenschap tot op de dag van vandaag onze onderneming blijft inspireren.

Wiert werd een getalenteerd schilder en glazenmaker die zich scherp bewust was van de behoeften van zijn klanten. Hij trouwde met Roelfje van der Vlagh in 1782 en samen kregen ze acht kinderen, van wie er twee uiteindelijk in de voetstappen van hun vader zouden volgen. In 1792 opende Wiert een klein verven- en lakbedrijf genaamd Sikkens Lakfabrieken. Gevestigd in een poorthuis in de stadsmuur van Groningen, zijn de overblijfselen van die eerste fabriek er vandaag de dag nog steeds. Ze zijn gerestaureerd en dienen een geheel nieuw doel als een schuilplaats voor vleermuizen in een openbaar park.

Nadat hij zijn leven had gewijd aan het bouwen van een succesvol lokaal bedrijf, gaf Wiert zijn onderneming door aan zijn zoon, Geert Willem. In 1837 ging Geert een partnerschap aan dat handelde onder de naam G.W. Sikkens & Co., bekend om zijn kwaliteit en vakmanschap. Dit bleef voortduren lang nadat het bedrijf niet meer werd gerund door de familie Sikkens. Deze uitstekende reputatie stelde de 'start-up' in staat om internationaal te groeien en uit te breiden. De rest is, zoals ze wel eens zeggen, geschiedenis.

Vandaag gaat AkzoNobel terug naar het fundament van de verven en coatings. We zijn trots op wat we doen om de dingen die belangrijk zijn voor mensen te kleuren en te beschermen, net zoals onze grondlegger. Zijn verhaal laat zien dat onze focus op kwaliteit, op prestaties en op onze klanten de tand des tijds altijd zal doorstaan.