AkzoNobel verovert nummer 1 positie in Roemenië door overname van Fabryo

AkzoNobel heeft een overeenkomst gesloten om 100% van de aandelen van Fabryo Corporation S.R.L. (Fabryo) over te nemen, waarmee zij de marktleider wordt in de Roemeense markt voor decoratieve verven.

(AKZA; AKZOY)

De transactie betreft twee productielocaties en zes distributiecentra voor decoratieve verven, lijmen en specie/mortel, en een van de grootste decoratieve verffabrieken in de regio met de mogelijkheid die verder uit te breiden.

Het bedrijf boekte in 2017 een omzet van ongeveer €45 miljoen en beschikt als enige over zowel een leidend consumentenproductportfolio als een professioneel marktsegment in Roemenië, met merken als Savana, APLA en InnenWeiss.

Thierry Vanlancker, CEO van AkzoNobel, zegt: "Deze overname zorgt ervoor dat AkzoNobel een nummer een positie bereikt in een snel groeiende markt en draagt bij aan onze Winning Together: 15 by 20 strategie. Fabryo kent een bewezen staat van dienst van groei en winstgevendheid. We zijn verheugd om merken als Savana, APLA en InnenWeiss toe te voegen aan ons portfolio van wereldformaat en kijken er naar uit om de nieuwe collega’s bij AkzoNobel te verwelkomen.”

Ruud Joosten, COO van AkzoNobel, voegt toe: “We zijn zeer verheugd met de overname van Fabryo; een sterke marktleider in de decoratieve verf markt in Roemenië geleid door een uitstekend team. Savana is het nummer een merk voor decoratieve verven onder Roemeense consumenten. De sterke verkoop en distributie mogelijkheden van Fabryo helpen ons om onze positie in de regie verder te verbeteren, onze gecombineerde middelen en expertise en onze positie als leidend verven en lakken bedrijf in Europa te versterken.”

Dragos Militaru, CEO van Fabryo, zegt: “We kijken er naar uit om onderdeel te worden van AkzoNobel. We hebben beide een passie voor verf en delen dezelfde waarden. Door onze positie in Roemenië, gecombineerd met de wereldwijde aanwezigheid van AkzoNobel kunnen wij onze leidende positie versterken.”

De geplande transactie zal naar verwachting afgerond worden in de tweede helft van 2018, onder voorbehoud van goedkeuring.

Dit is een openbare aankondiging van Akzo Nobel N.V. ingevolge artikel 17 paragraaf 1 van de Europese Marktmisbruik Verordening (596/2014).